Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2023-05-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
ペン把持力と解答情報による学習者の理解状況推定 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Learner's Understanding Estimation by Pen Gripping Force and Answer Information |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[特集:情報システム論文] 学習支援,理解状況推定,統合評価法 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20729/00225824 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
|
|
|
青山学院大学理工学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
青山学院大学理工学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
大阪大学大学院情報科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
東北大学電気通信研究所 |
著者所属 |
|
|
|
青山学院大学理工学研究科/大阪大学大学院情報科学研究科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Science, Aoyama Gakuin University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Science, Aoyama Gakuin University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science and Technology, Osaka University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Research Institute of Electrical Communication, Tohoku University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Science, Aoyama Gakuin University / Graduate School of Information Science and Technology, Osaka University |
著者名 |
矢野, 翔平
伊藤, 弘大
山下, 真由
高嶋, 和毅
伊藤, 雄一
|
著者名(英) |
Shohei, Yano
Kodai, Ito
Mayu, Yamashita
Kazuki, Takashima
Yuichi, Itoh
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
一般的な教育現場では,教師が生徒の理解状況を把握するために,テストを実施したり,机間巡視をして問題解答の様子を観察したりする.しかし,教師の能力や状況によっては正しく理解状況を把握できていない場合がある.近年では,情報技術を用いた学習支援システムが発達し,学習時の情報を取得することが容易になった.一方,情報教材が普及してきたとはいえ,現在最も普及している学習方法はペンを用いてノートに筆記するものである.また,紙を使用して学習する方が,電子デバイスを使用して学習するよりも優れているという結果が報告されている.そこで本研究では,筆記行動から理解状況を推定する手法を検討する.筆記量や筆記速度は,理解状況と相関があるといわれており,学習者の理解状況が筆記行動に表れていると考えられる.理解状況の評価には,解答した問題の正誤判定と学習者の解答に対する自信度を組み合わせて評価する統合評価法を用いる.また,筆記行動取得の手段として,学習者のペンを握る力(ペン把持力)を用いる.60名の実験データより,理解状況は,特に解答時間やペン把持力の平均変化量に表れていることが確認された.また,ペン把持力には自信度の影響が強く表れていることが分かった.理解状況の推定精度を評価したところ,圧力センサ付きペンから得られる情報と解答用紙から得られる情報(解答情報)を組み合わせることで72.1%の推定精度が得られた. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Generally, to grasp students' understanding degree, a teacher conducts an examination to them, and observes students answering questions by walking around the classroom. However, the teacher sometimes fails to grasp the understanding situation of the student correctly. Recently, since various learning support systems with computer have been developed, it has become easy to acquire information of the learner. However, it is reported that learning by using paper is still superior to learning using a digital device. In this paper, we examine a method to estimate the understanding situation of the learner from writing behavior. To evaluate the learners' understanding degree, we apply unified evaluation method that combines correctness judgment and the learner's self-confidence. As learners' writing behavior, we measure time-series data of pen gripping force. From the experimental data of 60 people, it was revealed that the influence of the learner' self-confidence strongly appears in the pen gripping force. As a result of the evaluation, an estimation accuracy of the understanding situation is 72.1%. Therefore, it was confirmed that it is possible to estimate the understanding degree by combining the pen gripping force data and answer information. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 64,
号 5,
p. 1002-1013,
発行日 2023-05-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |
公開者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |