WEKO3
-
RootNode
アイテム
大学入学共通テスト「情報Ⅰ」における 「プログラミング」の分野に則した授業の検討
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/237861
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/237861729e7e66-95d6-4500-b977-856c8d36222f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-08-03 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 大学入学共通テスト「情報Ⅰ」における 「プログラミング」の分野に則した授業の検討 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Study of Classes in Accordance with the Field of 'Programming' in 'Informatics I' of the Common Test for University Admissions | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 情報Ⅰ,プログラミング教育,授業スタイル,リフレクション,大学入学共通テスト | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
山梨大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
University of Yamanashi | ||||||||
著者名 |
稲垣, 俊介
× 稲垣, 俊介
|
|||||||
著者名(英) |
Shunsuke, Inagaki
× Shunsuke, Inagaki
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 令和7年度大学入学共通テストにおいて,「情報Ⅰ」の出題が決定された.試作問題『情報Ⅰ』では,「プログラミング」の分野が大幅に出題されている.多くの高等学校では,その試験に対応した授業方法の検討が求められると考えられる.本研究では,「情報Ⅰ」の「プログラミング」分野についての授業カリキュラム及び内容を提案し,その授業実施による効果を検証した.効果検証の方法として,大学入学共通テスト試作問題の「プログラミング」分野の解答状況の確認と,生徒が授業ごとに宿題として提出するリフレクションの文字数を分析した.その結果,リフレクションの文字数と試作問題の得点には中程度の正の相関が見られ,特にリフレクションに熱心に取り組んだ生徒が高得点を取る傾向が明らかになった.また,授業スタイルごとの違いも分析した結果,「授業者一斉」のスタイルではリフレクションの文字数が多く,「授業者自習」のスタイルでは生徒同士の教え合いや動画による学習が効果的であることが示された.授業の楽しさや難易度の感じ方も学習成果に影響を与え,特に授業が「とても楽しかった」と感じた生徒は高得点を取る傾向があった.以上の結果から,授業スタイルや教材の選択,リフレクションの導入が生徒の学習成果に大きな影響を与えることが示され,今後の情報教育において効果的な授業方法の構築に貢献することが期待される. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | It has been decided that "Informatics I" will be included in the 2025 Common University Entrance Test. In the prototype questions for "Informatics I," a significant portion is dedicated to the field of "Programming." It is anticipated that many high schools will need to examine and adapt their teaching methods to align with this examination. This study proposes a curriculum and content for the "Programming" section of "Informatics I" and evaluates its effectiveness. The effectiveness was assessed by analyzing students' performance on the "Programming" section of the prototype Common University Entrance Test and the word counts of the reflections they submitted as homework after each class. The results show a moderate positive correlation between the number of words in the reflections and the scores on the prototype questions. In particular, students who diligently engaged in reflections tended to achieve higher scores. Furthermore, an analysis of different teaching styles revealed that in the "Instructorled" style, students wrote more in their reflections, while in the "Self-study" style, peer teaching and video-based learning were effective. The perception of enjoyment and difficulty of the classes also impacted learning outcomes, with students who found the classes "very enjoyable" achieving higher scores. These findings suggest that the choice of teaching style, materials, and the inclusion of reflections significantly impact students' learning outcomes, contributing to the development of effective teach ing methods in future informatics education. | |||||||
書誌情報 |
情報教育シンポジウム論文集 巻 2024, p. 71-78, 発行日 2024-08-03 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |