Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2024-08-03 |
タイトル |
|
|
タイトル |
拡張現実を用いて測定値をもとにモデル化する物理教材の開発と授業実践 -電位の概念の理解を促すモデルを例として- |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Development and Teaching Practice of Physics Teaching Materials Using Augmented Reality to Model Measured Data: An Example of Promoting Understanding of the Concept of Electric Potential |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
物理教育,シミュレータ,電位,拡張現実(AR) |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
|
資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
|
|
|
広島県立府中高等学校,広島大学大学院教育学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
広島大学大学院人間社会科学研究科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Hiroshima Prefectural Fuchu High School, Hiroshima University, The Graduate School of Education |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Hiroshima University, Graduate School of Humanities and Social Sciences |
著者名 |
稲垣, 惇史
梅田, 貴士
|
著者名(英) |
Inagaki, Atsushi
Umeda, Takashi
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
物理教育において,シミュレータを使用することで生じる問題を克服する教材を提案する.本研究では,電位の概念の理解を促すためのモデルを測定値から拡張現実を用いてリアルタイムに表示する教材の開発を行った.また,その教材を用いて,一様な電場,点電荷による電場,回路についての授業を実践した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
We propose a teaching material that overcomes the problems that arise from the use of simulators in physics education. In this study, we developed a teaching material that displays a model for promoting understanding of the concept of electric potential in real time using augmented reality based on measured values. Using the teaching materials, lessons on uniform electric fields, electric fields due to point charges, and circuits were conducted. |
書誌情報 |
情報教育シンポジウム論文集
巻 2024,
p. 132-139,
発行日 2024-08-03
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |