Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2024-08-03 |
タイトル |
|
|
タイトル |
大学初年次生のAI不安とデータサイエンス教育への影響 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
AI Anxiety of First-Year University Students and the Influence on Data Science Education |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
AI不安,尺度開発,データサイエンス教育,大学初年次教育 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
|
資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
|
|
|
広島大学 |
著者所属 |
|
|
|
広島大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Hiroshima University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Hiroshima University |
著者名 |
村上, 祐子
稲垣, 知宏
|
著者名(英) |
Murakami, Yuko
Inagaki, Tomohiro
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究は,大学初年次生が持つAIに対する不安を測定し,データサイエンス教育に与える影響を調査することを目的としている.日本の大学において,AIに対する不安が学生の学習動機や教育満足度にどのような影響を与えるかを明らかにするために,AI不安尺度およびAIに対する一般的態度尺度を基に質問項目を作成した.2024年度の広島大学初年次生を対象とした授業の中でアンケート調査を実施し,因子分析を行った結果,AIへの否定的態度に関する5つの因子と動機付けに関する4つの因子を特定した.共分散構造分析により,AIに対する否定的な態度は動機付けや教育満足度に直接的な影響を与えず,動機付けが教育満足度に有意な正の影響を与えることを示した.本結果は,適切に設計された授業を行うことで,学生のAIに対する不安が教育効果を阻害しない様にできる事を示唆するものであり,将来的な教育プログラム改善に有用と考えている. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This study aims to investigate the influence of AI anxiety of first-year university students on their data science education. In order to evaluate how AI anxiety affects students' motivation to learn and satisfaction with education at Japanese universities, a questionnaire was developed based on the Artificial Intelligence Anxiety Scale and the General Attitudes towards Artificial Intelligence Scale. A questionnaire survey was conducted and the factor analysis identified five factors related to negative attitudes towards AI and four factors related to motivation. The results of the covariance structure analysis indicates that negative attitudes towards AI had no direct effect on motivation and educational satisfaction, while motivation had a significant positive effect on educational satisfaction. The results suggest that appropriately designed classes can prevent students' AI anxiety from interfering with educational effectiveness, which may be useful for improving future education. |
書誌情報 |
情報教育シンポジウム論文集
巻 2024,
p. 168-175,
発行日 2024-08-03
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |