Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2024-08-03 |
タイトル |
|
|
タイトル |
間主観的な評価における適応型自己評価に関する研究のグランドデザイン |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Grand Design of Research on Adaptive Self-Assessment for Inter-Subjective Assessments |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
適応型自己評価,間主観的評価,ルーブリック,汎用的能力 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
|
資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
|
|
|
帝京大学 |
著者所属 |
|
|
|
帝京大学 |
著者所属 |
|
|
|
電気通信大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Teikyo University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Teikyo University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
The University of Electro-Communications |
著者名 |
眞坂, 美江子
宮崎, 誠
渡辺, 博芳
|
著者名(英) |
Masaka, Mieko
Miyazaki, Makoto
Watanabe, Hiroyoshi
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
ルーブリックやチェックリストを用いた間主観的評価において,継続的な自己評価は学習者に持続的な成長を促す効果が期待されるが,評価すべき指標の増加に伴う,評価疲れが問題となる.そこで,本研究では自己評価者の回答パターンに応じて最適な評価指標を提示することにより,より少ない 評価指標の数で,すべての評価指標を用いた場合と同等の自己評価結果を得る「適応型自己評価」の開発を目指す.客観テストにおいては,項目応答理論(IRT)を用いた適応型テストが実用化されているが, 間主観評価における適応型評価に関する研究は見あたらない.また,客観テストと異なり,適切な自己評価を行えない学習者の存在を考慮する必要がある.これについては自己評価の整合性に基づく助言を行うことを検討する.本論文では,帝京大学情報電子工学科における汎用的能力育成の取組を事例として, 「適応型自己評価」の方法を開発する研究の構想と初期の検討状況について述べる. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In intersubjective assessment using rubrics and checklists, continuous self-assessment is expected to promote learners' continuous growth. However, there is a problem that learners become tired of the task of self-assessment when there are many indicators to be assessed. Therefore, this study aims to develop an "adaptive self-assessment" that provides the same selfassessment results as when all the indicators are used, but with fewer indicators, by presenting the most appropriate indicators according to the learner's response patterns. Although adaptive testing using item response theory (IRT) has been put to practical use in objective testing, there is no research on adaptive self-assessment in intersubjective assessment. In this paper, we present the design of a study to develop a method of "adaptive self-assessment" using the case study of the efforts of the Department of Information Electronics Engineering at Teikyo University to cultivate generic skills. The status of the initial study is also described. |
書誌情報 |
情報教育シンポジウム論文集
巻 2024,
p. 328-335,
発行日 2024-08-03
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |