Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2024-08-03 |
タイトル |
|
|
タイトル |
ICEモデルに基づき設計した大学での反転授業におけるdigital Mandalaを用いた実践と分析 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Practice and Analysis Using Digital Mandala in A Flipped Classroom At A University Designed Based on the ICE Model |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
反転授業,ICEモデル,digital Mandala,テキスト分析,KH Coder,天文学 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
|
資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
|
|
|
京都情報大学院大学/京都大学 |
著者所属 |
|
|
|
コンソーシアムTIES/グリーンカラー・プラネット |
著者所属 |
|
|
|
京都情報大学院大学 |
著者所属 |
|
|
|
京都情報大学院大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
The Kyoto College of Graduate Studies for Informatics/Kyoto University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Consortium TIES/Green Collar Planet |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
The Kyoto College of Graduate Studies for Informatics |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
The Kyoto College of Graduate Studies for Informatics |
著者名 |
青木, 成一郎
小林, 信三
小林, 祐也
土持, ゲーリー 法一
|
著者名(英) |
Aoki, Seiichiro
Kobayashi, Shinzo
Kobayashi, Yuya
Tsuchimochi, Gary Hoichi
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
学生の主体的学びを促すことを目指してICEモデルに基づき設計した授業を,ある大学での天文学の基礎的内容を扱う授業で2023年度秋学期に対面形式で実践し,分析した結果を説明する.授業はICEモデルにおけるI(知識)からC(繋がり)を経てE(発展)へ学習過程が進むよう,授業時間をグループワークと発表と議論に使うため,知識を得てグループワーク参加への準備をする部分は時間外学習とする反転授業とした.受講生は事前学習とグループワークおよび事後学習で考えをまとめるが,そのためのツールとしてdigital Mandalaを用いた.また,授業後にこれらを裏付けとして学びを振り返るラーニング・ポートフォリオを執筆する.本稿では,digital Mandalaへ受講生が考えをまとめた文章を対象としてKH Coderを用いてテキスト分析した結果を示す.ICEモデルでは,I,C,Eどの学習過程にあるかの判断を使われた動詞で行うため,I,C,Eに対応する動詞を定め,それぞれに対応する動詞が使われた文の相関の変化から,転移を捉えた.第1回授業と最終回授業後に同じテーマでまとめた考えを分析した結果,授業を通してIからCやEへの転移を促す目的を満たす授業設計であったことが示唆された.さらに,リアルタイムオンライン形式で実施した2022年度春学期の分析と比較した結果,対面で実施した2023年度秋学期がリアルタイムオンライン形式で実施した2022年度春学期よりも,IからCやEへの転移が顕著だったことが分かった.今後,文脈を踏まえたより精度が高い判別方法への移行をすすめつつ,運用面での改善も図っていく予定である. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
We aim to promote students' independent learning; a course designed based on the ICE model was practiced face-to-face at a university in the fall of 2023 on the fundamentals of astronomy. The class was designed as a flipped classroom, with the class time used for group work, presentation, and discussion so that the learning process progresses from I (Ideas) to E (Extensions) through C (Connections) in the ICE model. The class time for acquiring knowledge and preparing for group work participation was used as outside study time. The students summarize their ideas in the pre-class, group, and post-class work, using digital Mandala as a tool. Students also write a learning portfolio after class to reflect on their learning. In this paper, we present the results of a text analysis using the KH Coder of texts in which students summarized their thoughts on the digital Mandala. In the ICE model, the level of the learning process (I, C, E) is identified with the verbs. So, we defined corresponding verbs to I, C, and E and performed text analysis on the sentences in digital Mandalas to observe the transition from I to E through C based on the change in the correlation of sentences, including the corresponding verbs. The results of the analysis of the summarized ideas on the same theme in the first week and after the final week of classes suggest that the class design met the objective of encouraging the transition from I to C and E throughout the course. In addition, the analysis showed that the transition from I to C and E was more pronounced in the fall semester of 2023, offered in person than in the spring semester of 2022, offered online in real-time as an option. We plan to improve the system's operation while shifting to a more accurate discrimination method that considers the context. |
書誌情報 |
情報教育シンポジウム論文集
巻 2024,
p. 359-366,
発行日 2024-08-03
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |