WEKO3
-
RootNode
アイテム
気づきを表現意欲につなげる授業展開についての考察: NIE グループワーク の実践例の報告
https://doi.org/10.14946/00001833
https://doi.org/10.14946/00001833e9490bdf-7231-48b3-b0bc-510c71c6bd6d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-03-08 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 気づきを表現意欲につなげる授業展開についての考察: NIE グループワーク の実践例の報告 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | A Study of Teaching Procedures Using Awareness as a Motivation for Expression : A Case Study of Group Activities in Newspapers in Education ( NIE ) | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 学力 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 新聞 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | グループワーク | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | アクティブラーニング | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 主体性 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.14946/00001833 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
著者 |
秋田, 久子
× 秋田, 久子
|
|||||||
著者別名 | ||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||
識別子 | 1018 | |||||||
識別子Scheme | CiNii ID | |||||||
識別子URI | http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000317168410 | |||||||
識別子 | 9000317168410 | |||||||
姓名 | AKITA, Hisako | |||||||
抄録 | ||||||||
値 | 本稿は筆者が新聞を教材として活用した具体例と、児童生徒の意欲を育てるための実施上の留意点を紹介したものである。筆者は平成7 年から高等学校教育現場でNIE 活動を実践し、小中高等学校教員対象の各種NIE 講座を担当して、表現意欲を高め確かな学力の育成をはかるアクティブラーニングのための新聞教材の活用を進めてきた。また、今年度からは本学で、将来中学・高校の教員を目指す学生を対象にNIE を実施している。アクティブラーニングのための適切な手法としてNIE 活動が授業に取り入れられることを願うものである。 | |||||||
abstract | ||||||||
値 | This article deals with a practical case in which the author used newspapers as a teaching material, and it also shows key advice as to how to foster learners' motivation in NIE activities. After introducing NIE activities in classes at a high school in 1995, the author has been giving lectures on NIE to teachers at elementary and high schools to promote the practical use of newspapers as a teaching material for active learning, which improves students’ motivation to express themselves and fosters solid academic abilities. The author suggests that NIE activities should be adopted in class as a suitable method for active learning. |
|||||||
書誌情報 |
神戸松蔭女子学院大学研究紀要. 文学部篇 en : Journal of the Faculty of Letters, Kobe Shoin Women's University : JOL 巻 5, p. 43-54, 発行日 2016-03-05 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 神戸松蔭女子学院大学学術研究委員会 | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 21863830 | |||||||
NCID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1254565X | |||||||
著者版フラグ | ||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
Share
Cite as
秋田, 久子, 2016, A Study of Teaching Procedures Using Awareness as a Motivation for Expression : A Case Study of Group Activities in Newspapers in Education ( NIE ): 神戸松蔭女子学院大学学術研究委員会, 43–54 p.
Loading...