WEKO3
アイテム
「メデイア論」再考 : マクルーハンにおける産業社会とナショナリズムをめぐって
https://seijo.repo.nii.ac.jp/records/3762
https://seijo.repo.nii.ac.jp/records/3762e5cf5d57-e487-45e0-8db3-462d2238afe8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-06-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「メデイア論」再考 : マクルーハンにおける産業社会とナショナリズムをめぐって | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Revisiting McLuhan's Media Theory : Focusing on the Relationship between Nationalism and Industrial Society | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Marshall McLuhan | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | media theory | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nationalism | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | industrial society | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mechanical reproduction | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Marshall McLuhan | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | media theory | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nationalism | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | industrial society | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mechanical reproduction | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
著者 |
新倉, 貴仁
× 新倉, 貴仁 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Benedict Anderson’s Imagined Communities (1983)has been considered to be one of the mostsignificant pieces of literature on the relationship between nationalism and media. However, it has been often overlooked that Anderson’s concept of nationalism is heavily influenced by Marshall McLuhan’s arguments on printing media in The Gutenberg Galaxy(1962). The aim of this article is to reframe the relationship between nationalism and media by revisiting McLuhan’s arguments on industrial society.Firstly, The Gutenberg Galaxy is reframed as an outstanding theoretical work on nationalism. It sheds light on the history of mechanical reproduction, which catalyzed the formation and spread of nationalism. Secondly, The Mechanical Bride(1952), which underlies The Gutenberg Galaxy as well as The Understanding Media(1964), is reconsidered as an outstanding attempt to scrutinize contemporary society in the context of the huge transformation resulting from the progress of industrial technologies. In conclusion, McLuhan’s work, focusing on nationalism in the context of the industrial society, provides us with an effective viewpoint from which to rethink the problem of nationalism even in the context of contemporary globalization and the advent of information society. |
|||||
書誌情報 |
コミュニケーション紀要 巻 27, p. 1-11, 発行日 2016-03 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 成城大学大学院文学研究科 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0288-7843 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00012674 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 40020772254 |