WEKO3
-
RootNode
アイテム
発達障害のプラクティス③高機能広汎性発達障害が疑われる不登校の中学生女子に対する多角的支援
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/104
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/104dc0ae451-c7d6-4e3b-8384-c946fc4b47d1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 発達障害のプラクティス③高機能広汎性発達障害が疑われる不登校の中学生女子に対する多角的支援 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The multiple supports for a junior high school girl in non-attendance to school with high functioning pervasive developmental disorder. | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 高機能広汎性発達障害 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 不登校 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アセスメント | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 多角的支援 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 思春期・青年期の発達臨床 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | high functioning pervasive developmental disorder | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | non-attendance to school | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | multiple supports | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | developmental clinical support for students in puberty and adolescence | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
記事種別(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
著者名(日) |
若本, 純子
× 若本, 純子× 吉田, ゆり× 古野, 愛× 徳永, 惇子 |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 鹿児島純心女子大学大学院 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 鹿児島純心女子大学大学院 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 鹿児島市保健所 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 鹿児島純心女子大学大学院人間科学研究科 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本稿では,著者らがチームで支援を行った高機能広汎性発達障害が疑われる不登校の中学生女子の事例をもとに,発達障害のプラクシスについて考察した。不登校を主訴に支援を開始した本例は,プレイセラピーでの特異な様相から,発達障害の可能性が浮上した。そこで,再度アセスメントを実施したところ,高機能広汎性発達障害の疑いが濃厚であると判断された。そこで,本例の本態障害に基づく困難をターゲットとするSSTへと支援を移行させた。また,高校受験が近づく中,英語と数学の学習支援を加え,チームによる多角的支援として継続した。その結果,本例は無事希望高校への進学を決め,支援は終結に至った。本例の経過から,発達障害に対する的確なアセスメントの必要性,そして中学生特有の発達課題を理解した上で多角的な支援を行う重要性が示唆された。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In this article, we discussed “the praxis of pervasive developmental disorder”, based on a case of a junior high school girl in non-attendance school with high functioning pervasive developmental disorder (HFPDD). In this case, play therapy was applied at first. However, a re-assessment revealed that she was suspect for HFPDD. So, we introduced Social Skill Training (SST) instead of play therapy, and added educational supports for entrance examinations to high schools. As a result of these multiple supports, she passed the examination, and this case was closed. It was supposed that the importance of a precise assessment and multiple support with understanding developmental theme of junior high school students. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12423823 | |||||
書誌情報 |
鹿児島純心女子大学大学院人間科学研究科紀要 巻 7, p. 37-50, 発行日 2012-03-31 |
Share
Cite as
若本, 純子, 吉田, ゆり, 古野, 愛, 徳永, 惇子, 2012, The multiple supports for a junior high school girl in non-attendance to school with high functioning pervasive developmental disorder.: 37–50 p.
Loading...