WEKO3
-
RootNode
アイテム
アルジェリア/フランス : 『アルジェの女たち』をめぐる絵画と文学の対話(II)
https://suac.repo.nii.ac.jp/records/654
https://suac.repo.nii.ac.jp/records/654b1677a82-7daa-4d80-857c-1de2983276eb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-08-06 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | アルジェリア/フランス : 『アルジェの女たち』をめぐる絵画と文学の対話(II) | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Algeria / France : Dialogues between Painting and Literature on Eugene Delacroix's Women of Algiers in Their Apartment (II) | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ページ属性 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||||
記事種別(日) | ||||||||||
原著論文 | ||||||||||
記事種別(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Original Article | ||||||||||
論文名よみ | ||||||||||
その他のタイトル | アルジェリア フランス : アルジェ ノ オンナタチ オ メグル カイガ ト ブンガク ノ タイワ II | |||||||||
著者名(日) |
石川, 清子
× 石川, 清子
|
|||||||||
著者名よみ |
イシカワ, キヨコ
× イシカワ, キヨコ
|
|||||||||
著者名(英) |
ISHIKAWA, Kiyoko
× ISHIKAWA, Kiyoko
|
|||||||||
著者所属(日) | ||||||||||
文化政策学部国際文化学科 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Department of International Culture, Faculty of Cultural Policy and Management | ||||||||||
抄録(日) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | ウジェーヌ・ドラクロワ『アルジェの女たち』(1834)は、オリエントのハーレムの女性を画材にしたオダリスク絵画の代表的名画であり、以降のオリエンタリズム絵画、裸婦像に多大な影響を及ぼした。しかし、1830 年のフランスのアルジェ占領があってこそ、画家はハーレム内部に入ることができ、ゆえにこの絵を描くことができた。フランスのアルジェリアに対する植民地支配の産物とも言える。また名画として鑑賞されてきたこの絵を、フランス語表現の女性作家はどのような視点で見て、どのように自己の作品に反映させ、自らのアイデンティティを構築していくか。この論考はその後半部で、アルジェリアとフランス両方にルーツをもつフランス人作家、レイラ・セバールのシェラザード三部作を検討し、80 年代に顕在化する北アフリカ系フランス人の若者の自己構築の諸相を、この名画と関連づけて考察する。 | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Eugene Delacroix's Women of Algiers in their Apartment (1834), one of the masterpieces of "Odalisque paintings" representing femaleslaves or concubines in a harem, has a great influential power on posterior paintings such as of Renoir, Matisse, and Picasso. Fromhistorical and political viewpoints, it is the French conquest of Algeria in 1830 that enabled Delacroix to intrude into a harem to watchand sketch these women. The present paper is the latter part of tne above-mentioned study, in which an Algerian-French writer, Leila Sebbar's "Sherazade" trilogy is examined in the relation of Odalisque paintings. Through the journey of the protagonist, French bornseventeen-year-old girl of the second generation of Algerian immigrants, we see the complex process of self-construction of protagonistand recognize the multiplicity of cultural cross-fertilization in France in 1980s. | |||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11576760 | |||||||||
NII論文ID(NAID) | ||||||||||
110009577328 | ||||||||||
書誌情報 |
静岡文化芸術大学研究紀要 en : Shizuoka University of Art and Culture bulletin 巻 13, p. 1-12, 発行日 2013-03-31 |
Share
Cite as
石川, 清子, 2013, Algeria / France : Dialogues between Painting and Literature on Eugene Delacroix's Women of Algiers in Their Apartment (II): 1–12 p.
Loading...