WEKO3
-
RootNode
アイテム
浜松地域における中小ピアノメーカーの軌跡――アトラスピアノ製造を事例に――
https://suac.repo.nii.ac.jp/records/1892
https://suac.repo.nii.ac.jp/records/18920ba072db-420f-4566-955d-63de41b80889
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 学位論文 / Thesis or Dissertation(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-30 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 浜松地域における中小ピアノメーカーの軌跡――アトラスピアノ製造を事例に―― | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 中小ピアノメーカー | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | アトラスピアノ | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 頼金忠 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 郡司すみ | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 浜松地域 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 楽器製造業 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec | |||||||
資源タイプ | thesis | |||||||
著者 |
倉地, 真梨
× 倉地, 真梨
|
|||||||
Author | ||||||||
姓名 | KURACHI, Mari | |||||||
論文指導 | ||||||||
寄与者識別子Scheme | WEKO | |||||||
寄与者識別子 | 235 | |||||||
寄与者識別子Scheme | CiNii ID | |||||||
寄与者識別子URI | http://ci.nii.ac.jp/nrid/1000010448722 | |||||||
寄与者識別子 | 1000010448722 | |||||||
寄与者識別子Scheme | NRID | |||||||
寄与者識別子 | 1000010448722 | |||||||
寄与者識別子Scheme | e-Rad | |||||||
寄与者識別子URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=10448722 | |||||||
寄与者識別子 | 10448722 | |||||||
姓名 | 奥中, 康人 | |||||||
論文指導 | ||||||||
寄与者識別子Scheme | WEKO | |||||||
寄与者識別子 | 749 | |||||||
寄与者識別子Scheme | CiNii ID | |||||||
寄与者識別子URI | http://ci.nii.ac.jp/nrid/1000020633861 | |||||||
寄与者識別子 | 1000020633861 | |||||||
寄与者識別子Scheme | e-Rad | |||||||
寄与者識別子URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=20633861 | |||||||
寄与者識別子 | 20633861 | |||||||
姓名 | 加藤, 裕治 | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述 | 本稿は、アトラスピアノ製造株式会社(浜松市、以下「アトラス」)を事例として、戦後の浜松地域において中小ピアノメーカーがどのように発展し、なぜ衰退したのかを明らかにすることを目的としている。調査にあたり、アトラスは現存していないピアノメーカーのため、元従業員やピアノ製造業関係者へのインタビューを実施した。また、インタビュー調査をする中で、ごくわずかながらも内部資料が現存していることが判明した。本稿ではこうした貴重な内部資料も使用しつつ、雑誌・新聞記事等二次資料によって事実の裏付けや補完を行った。 アトラス創業者の頼金忠は、浜松地域出身でも、ピアノ技術者(ピアノ製造・設計・調律・修理の技能をもつ者)でもなく、創業時は小さなピアノメーカーだったにも関わらず、国立音楽大学というピアノ技術者養成課程をもつ大学との提携、郡司すみという企業人と技術者とのバランスがとれた逸材がピアノ開発のかなり深部まで関わっていたこと、提携先の大手電機メーカー・ブラザー工業株式会社(名古屋市)との良好な関係構築といった3つの要素が有機的に働いたことで、アトラスは中堅ピアノメーカーとしての地位を獲得した。 また、浜松地域には中小ピアノメーカーを主な取引先とするピアノ部品メーカーや、中小ピアノメーカー出資による組合事業も存在しており、産業集積地としてのメリットが大きかった。アトラスが発展するには、浜松地域という立地が不可欠だったことも明らかになった。 開発に関わった元従業員の証言と技術開発に関するわずかな資料から、郡司すみら技術開発のスタッフは数々の開発・改良施策を行っていたことが判明したが、本稿ではその中でも大規模な開発だった「部品合理化計画」と「ハンマー開発」を取り上げた。この2つの開発の一部始終を追うことで、アトラスのピアノ作りは、戦後急激に増加したピアノ需要に対応するために、音作りへのこだわりよりも増産が優先され、経営判断と技術開発との間での葛藤があったこと、圧倒的規模・ブランド力を持つ大手の前では、「音色」「タッチ」といったピアノの本質の部分では客から選ばれないという諦念があったことが明らかになった。 技術開発と社内技術の蓄積を切り捨て、増産に踏み切ったアトラスは、1980 年代後半以降、ピアノ不況となり、小規模生産を迫られる中で生き残ることはできなかった。また、相次いだ中小ピアノメーカーの倒産・廃業によって、多くのピアノ部品メーカーも苦境に立たされ、浜松地域でピアノ作りをすることは難しくなった。部品メーカー、特にピアノ部品専業メーカーの集積が、いかに中小ピアノメーカーにとって重要だったかわかる。 |
|||||||
Abstract | ||||||||
Using ATLAS PIANO MFG (ATLAS) as a case study, this paper clarifies howand why small and medium-sized piano manufacturers developed and declined in the Hamamatsu area. The study data involved interviews with former employees and persons involved in the piano manufacturing industry, and a minimal amount of internal documents available from former employees of ATLAS—a piano manufacturer that no longer exists. Further, this study used magazine and newspaper articles to corroborate and verify information obtained through the interviews and documents. ATLAS, founded by Tadashi YORIKANE, first started as a small piano manufacturer. Atlas achieved its unique position as an individual mid-sized piano manufacturer through (1) its partnership with the Kunitachi College of Music, (2) the aid of Sumi GUNJI, who was deeply involved in the piano’s design, and was able to adopt a dual lens of business person and an engineer towards any situation, and (3)having a good relationship with BROTHER INDUSTRIES, LTD. Furthermore, the location of Hamamatsu area was essential for ALTAS's development because piano parts manufacturers in the area did business with small and medium-sized piano manufacturers, and cooperative ventures by small- and medium-sized piano manufacturers. Alternatively, testimonies from former employees and documents on technological development revealed that ATLAS had some problems with its outcome. First, faced with the rapidly increasing demand for pianos, ATLAS prioritized increased production over a commitment to making pianos. Moreover, there was a conflict between management decisions and technological development. Also, there was a sense of resignation that customers would not choose pianos based on their essential qualities, such as "TONE" and "TOUCH." Cutting back on technological development and the accumulation of in-house technology, ATLAS decided to increase its production. That is why they could not survive when they were forced to produce pianos on a small scale after the piano recession of the late 1980s. In addition, the bankruptcies and closures of many small and medium-sized piano makers put piano parts makers in a difficult situation as well. This made it challenging to make pianos in the Hamamatsu area. This shows how significant the concentration of specialized piano parts manufacturers was for small and medium-sized piano makers. |
||||||||
取得学位 | ||||||||
内容記述 | 修士(文化政策) | |||||||
学位授与大学 | ||||||||
内容記述 | 静岡文化芸術大学 | |||||||
学位授与年度 | ||||||||
内容記述 | 2022 | |||||||
学位授与年月日 | ||||||||
日付 | 2023-03-31 | |||||||
フォーマット | ||||||||
内容記述 | ||||||||
著者版フラグ | ||||||||
出版タイプ | AM | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa |