WEKO3
-
RootNode
アイテム
女性の慈善とバーボールドの曖昧な「公共心」 : ユニタリアン文化のジェンダー問題
https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/7478
https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/74789f4b3495-9f61-44cd-9325-db8c463f38e2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-06-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 女性の慈善とバーボールドの曖昧な「公共心」 : ユニタリアン文化のジェンダー問題 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Barbauld and Philanthropy : Gender, Unitarianism and the Ambiguity of the Public Spirit | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
大石, 和欣
× 大石, 和欣× Oishi, Kazuyoshi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論考はアンナ・リティシア・バーボールドの政治的・詩的言説に看取できる「公共心」の輪郭を、18世紀後半から19世記前半にかけての歴史的背景の中で画くことを目的とする。バーボールドの「公共心」は、慈善活動や政治運動という領域の中で普遍的善意という道徳的美徳を実行していたユニタリアン文化のなかに深く根ざしているのは間違いない。しかしながら、女性としてバーボールドは、ジョゼフ・プリーストリーやギルバート・ウェイクフイールドのような男性ユニタリアンと同じ立場に立って議論をしたわけでもない。男性的な「理性的非国教徒」と一定の距離を保ちながら文学的・政治的アイデンティティを築き上げなくてはならなかったのである。この「2重の異議者」ともいうべき立場は、彼女を極めて曖昧な存在にしている。慈善に関する言説を吟味すると、非国教徒男性の言説とも、またウィルバーフォースやハンナ・モアといった国教会福音派とも、イデオロギーの点で両義的な位置を保っていることがわかる。スタイルや内容からいって彼らのものと重なるところもあるが、しかし、その根底には女性化したユニタリアン的美徳である公平無私な善意が流れているのである。この論考においては、バーボールドの言説に浸透している曖昧な「公共心」を、まず女性的な感受性言語文化の中で、つぎに慈善、教育、政治活動といったユニタリアン的‘philanthropy’の領域で、そして最後に奴隷貿易廃止運動と絡めて吟味することにする。 | |||||
抄録(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | This thesis aims to configure the 'public spirit' as it appears in the political and poetical discourses of Anna Laetitia Barbauld, within the historical matrix of late-eighteenth- and early-nineteenth-century Britain. Her 'public spirit' was certainly deep-rooted in the Unitarian culture which expanded the moral principle of universal benevolence into the spheres of active philanthropy and political campaigns. We have to be well aware, however, that she, as a woman, did not necessarily share the same fighting grounds with her male counterparts, such as Joseph Priestley and Gilbert Wakefield: she also had to establish her literary status and political identity against the masculine culture of Rational Dissenters. This 'status of double dissent' inevitably rendered her position extremely ambiguous. Her discourse on philanthropic issues occupies an ambivalent ideological standing against the discourse of male dissenters, as well as against that of Evangelicals, such as Wilberforce and Hannah More. Her style and principle often correspond to those of Rational Dissent or those of other female philanthropists, and yet from time to time betray the feminised Unitarian virtue of disinterested benevolence deep down. I should like to examine the way in which her 'public spirit' emerges in her discourse, first in association with the feminine language of sensibility, then within the context of Unitarian philanthropy, including charity, education and political campaigns, and finally in relation to the Abolitionist campaign. | |||||
書誌情報 |
放送大学研究年報 en : Journal of the University of the Air 巻 23, p. 65-78, 発行日 2006-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0911-4505 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10019636 |