WEKO3
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ユーザエクスペリエンスと満足度 : 学生満足度の概念と測定法の整備に向けて
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名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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28-8 (1.4 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2013-06-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ユーザエクスペリエンスと満足度 : 学生満足度の概念と測定法の整備に向けて | |||||
タイトル | ||||||
言語 | en | |||||
タイトル | User Experience and Satisfaction : Toward the Concept and Measurement Method of Student Satisfaction | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
黒須, 正明
× 黒須, 正明× Kurosu, Masaaki |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 機器やシステムの設計における人間中心設計(HCD)の枠組みは、教育におけるインストラクショナルデザイン(ID)の枠組みときわめて類似している。近年、HCDの分野においては、ユーザエクスペリエンス(UX:User Experience)という概念が注目されており、著者も、購入前の期待感、購入時のインタラクションによる印象形成、購入後の実利用による評価という3フェーズに分けたモデルを提唱している。特に3番目のフェーズにおいては満足感が重要な指標とされ、それをどのように測定するかが課題となっている。本稿では、この考え方を学生の学習経験(LX:Learning Experience)と学生満足度(Student Satisfaction)にも援用しようと試みた。ただし、IDにおいては教育場面特有の事情を考慮しなければならない。本稿では学生満足度に関する概念構造とその測定法を、このようなHCD分野との比較において論じた。 | |||||
抄録(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | The framework of Human-Centered Design (HCD) is quite similar to that of Instructional Design (ID). Recently, the concept of User Experience (UX) is attracting the attention in the field of HCD and the author proposed a three phase model that consists of the expectation before purchase, the impression formation through interaction, and the evaluation based on the real usage. In particular, the satisfaction is regarded as an important indicator in the third phase of evaluation. In this paper, this conceptual framework is applied to the Learning Experience (LX) and the student satisfaction. What should be noted here are conditions specific to the instructional situation. In this way, the concept and the measurement method of student satisfaction were discussed. | |||||
書誌情報 |
放送大学研究年報 en : Journal of the Open University of Japan 巻 28, p. 71-83, 発行日 2011-03-22 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0911-4505 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10019636 |