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ユーザエクスペリエンスにおける感性情報処理
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名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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30-10 (958.4 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2013-06-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ユーザエクスペリエンスにおける感性情報処理 | |||||
タイトル | ||||||
言語 | en | |||||
タイトル | Kansei Information Processing in User Experience | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 品質特性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ユーザビリティ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ユーザエクスペリエンス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
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キーワード | ||||||
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キーワード | ||||||
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主題 | 意味性 | |||||
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言語 | en | |||||
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キーワード | ||||||
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主題Scheme | Other | |||||
主題 | usability | |||||
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主題Scheme | Other | |||||
主題 | user experience | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | kansei | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | cognition and emotion | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | meaningfulness | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
黒須, 正明
× 黒須, 正明× Masaaki, KUROSU1 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | ユーザエクスペリエンスという概念は今世紀、特に2000年代の後半から現在に至って、これまでユーザビリティに関する活動を行ってきた人々だけでなく、マーケティング関係者や営業関係者など、企業活動を例にとればより広範な関係者に利用されるようになってきた。大学等では、この概念は学生満足度として検討の対象になるため、従来のものづくり関係者だけではない広がりを見せている。しかし、概念定義の標準がないため、単なるセールストークになってしまっている側面もある。そうした状況のなか、特に欧州の関係者は概念定義について議論することが多く、その中から感性的側面を重視する見方がでてきた。それに対し、アメリカはどちらかというと、使えるものなら何でも使って売り上げアップを図ろうという傾向で、概念規定は後からやろうとする傾向がある。ともかく、そうした動きのなかで、従来の中心的概念であったユーザビリティは、品質特性の一部として重視されつつも、それに加えて感性的側面を重視する傾向が強くなっている。本論では筆者が主張している意味性を加えた三つの特性からユーザエクスペリエンスを論じるが、その中でも特に感性情報処理に焦点化して感情と認知の関係などにつき、論述を行った。 | |||||
抄録(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | The concept of ‘user experience’( UX) has been used not only by usability professionals but also by marketing people and sales personnel especially in these 10 years. The term ‘experienceʼ is also used by university stakeholders for improving the student experience. There are other such usages of the term ‘experienceʼ as customer experience, audience experience, service-recipient experience, etc. But because there was no standard definition for the UX, some people used it just as the buzz-word or the sales talk. Although people in the US tend to use the term UX without any rigid definition but to improve the sales, European people have repeated the discussion on the definition of and the methodology for the UX. As the result, the usability that once had the central importance has now become considered to be one of the whole quality characteristics of the artifact, and Kansei quality is now considered to be important. In this article, the focus is on the relationship between the UX and the Kansei that is one of three key aspects of UX namely quality characteristics( objective characteristics), Kansei( subjective characteristics) and meaningfulness. | |||||
書誌情報 |
放送大学研究年報 en : Journal of the Open University of Japan 巻 30, p. 93-109, 発行日 2013-03-21 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0911-4505 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10019636 |