WEKO3
-
RootNode
アイテム
放送大学におけるデジタル・リテラシー教育の展開と成果
https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/8053
https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/805383a94c7a-bc5a-46a9-b2e3-b9d0a281173c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-04-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 放送大学におけるデジタル・リテラシー教育の展開と成果 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Development and Outcome of Digital Literacy Training at The Open University of Japan | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
三輪, 眞木子
× 三輪, 眞木子× 高橋, 秀明× 柳沼, 良知× 仁科, エミ× 広瀬, 洋子× 川淵, 明美× 秋光, 淳生× Miwa, Makiko× Takahashi, Hideaki× Yaginuma, Yoshitomo× Nishina, Emi× Hirose, Yoko× Kawafuchi, Akemi× Akimitsu, Toshio |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 放送大学では、自宅や職場で学習する多様な学生のニーズに応えるため、Webによる授業配信、オンライン履修登録、電子図書館サービスを含むICTを活用した学生サービスを提供しているが、十分な利用には至っていない。これは、放送大学にパソコンやインターネットの利用経験が少ない高齢学生が在籍するためだと思われる。そこで、学生によるICT環境の学習への活用を促進しWebを通じた学習の機会を拡張すべく、面接授業「初歩からのパソコン」を2010年度2学期から全国50箇所の学習センターで毎年少なくとも年1回開設し、共通シラバス、共通テキストを用いた実習を含む12時間の集中授業を、アシスタントの協力を得て本部教員が担当した。FDセミナーや実践報告の共有を含むPDCAサイクルを通じた教材と授業内容の改訂により、授業改善を行ってきた。各学生の学習目標の達成度と自己効力感を測るため、事前・事後に記入してもらったチェックリストによる学習効果を測定した結果、一定の学習効果が認められた。また、事前に記入してもらったチェックリストを年齢により比較した結果、高齢学生のICTスキルが低い傾向が認められた。この授業の受講を希望する学生が許容できる人数を超えたことにより、年に複数回開設して学習センターの非常勤講師が担当するケースも生じている。また、本部教員が地域に学習共同体を構築するのが困難なことにより、2013年2学期以降は主に各学習センターの非常勤講師がこの授業を担当している。 | |||||
抄録(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | The Open University of Japan( OUJ) has implemented information and communications technology( ICT) including Web-based delivery of courses, online registration, as well as digital library services but these have not been fully utilized by students. This is mainly because some older students at the OUJ had little experience in using PCs and/or the Internet. To prepare students to use the Internet and maximize Web-based learning opportunities, the OUJ began offering a digital literacy training( DLT) course at each of the 50 study centers in October 2010. Lecturers from the OUJ headquarters taught a 12-hour intensive course at the study centers each year, using standardized teaching materials and a common syllabus. A series of faculty development meetings was held to model the teaching practice and share the learning materials. A series of checklist surveys was conducted before and after each course to measure the learning outcomes and perceived self-efficacy of the students. The results clearly indicated that there is some digital divide by age of students but the DLT courses were successful in terms of attaining studentsʼ learning goals. In order to fulfill the overwhelming demand of students which exceed the number of available DLT classes, as well as to help students establish local learning community, we gradually shifted responsibility for teaching the course to local lecturers. We developed a Web site to provide model teaching materials and a discussion board to help local instructors develop their own teaching materials and exchange teaching ideas. | |||||
書誌情報 |
放送大学研究年報 en : Journal of the Open University of Japan 巻 31, p. 65-74, 発行日 2014-03-20 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0911-4505 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10019636 |
Share
Cite as
三輪, 眞木子, 高橋, 秀明, 柳沼, 良知, 仁科, エミ, 広瀬, 洋子, 川淵, 明美, 秋光, 淳生, Miwa, Makiko, Takahashi, Hideaki, Yaginuma, Yoshitomo, Nishina, Emi, Hirose, Yoko, Kawafuchi, Akemi, Akimitsu, Toshio, 2014, Development and Outcome of Digital Literacy Training at The Open University of Japan: 65–74 p.
Loading...