WEKO3
-
RootNode
アイテム
Career Preparation of Female University Students and its Psychosocial Factors: Do their career self-efficacy and resilience forecast their progress of self-evaluation of career preparation activities?
https://doi.org/10.34388/1157.00002101
https://doi.org/10.34388/1157.00002101578c15ba-ffed-4c96-9548-89e51114eebf
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-04-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Career Preparation of Female University Students and its Psychosocial Factors: Do their career self-efficacy and resilience forecast their progress of self-evaluation of career preparation activities? | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Career Preparation of Female University Students and its Psychosocial Factors: Do their career self-efficacy and resilience forecast their progress of self-evaluation of career preparation activities? | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | キャリア自己効力感(CSE) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | レジリエンス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 就職・進路探索準備 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 進捗自己評価 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学生生活と活動 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 女子大学生 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | career self-efficacy | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | resilience | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | career planning/preparation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | university life and activities | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | female university student | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34388/1157.00002101 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | 女子大学生の就業準備と心理社会的要因: キャリア自己効力感とレジリエンスは進路準備活動の進捗自己評価を予測するか | |||||
著者 |
竹内, 美香
× 竹内, 美香× 髙橋, 桂子× 粟津, 俊二× 横尾, 暁子× 武田, ひとみ× 鈴木, 晶夫× 広井, 多鶴子 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 4617 | |||||
姓名 | Takeuchi, Mika | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 4618 | |||||
姓名 | Takahashi, Keiko | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 4619 | |||||
姓名 | Awazu, Shunji | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 4620 | |||||
姓名 | Yokoo, Akiko | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 4621 | |||||
姓名 | Takeda, Hitomi | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 4622 | |||||
姓名 | Suzuki, Masao | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 4623 | |||||
姓名 | Hiroi, Tazuko | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 日本の東京都下の大学に通学する女子学生1年~4年次生計772名(平均年齢19.95歳, SD 1.058)を対象に、就職・進学など、進路準備活動の進捗の自己評価を、就職活動や進学のための学習に向けたモティベーションに関わる出力変数と位置づけ、個人特性の変数として、1)就業・進路探索などキャリア自己効力感(Career Self-Efficacy)、2) レジリエンス(BRS)特性、3)大学における活動水準 との関連を検討する共分散構造分析を行った。キャリア自己効力感(CSE)においては「I_Define volition 意思の明確化」「II_Information retrieval情報探索」「III_Plan and prepare計画と準備」、3つの因子が抽出され、レジリエンス(BRS)からはI-Tolerance, II- Sociability, III-Optimistic view, IV-Information retrieve, V-Empathic understandingという5因子が抽出された。進路準備活動の進捗・自己評価を出力変数としてレジリエンスと自己効力感についての共分散構造分析はGFI= .967, Pr. < .000, RMSEA = .078という許容できる適合性を示すモデルが確認された。これらの因果的パスの流れからは、女子大学生自身が自分の近未来の進路(就業・進学)について自己効力感を伴って明確化するよう促す支援、そのための対人・社会的環境についての情報検索能力にも自信をもつことができるように経験を豊富化する必要があることが示された。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | "Research was conducted for a total of 772 female undergraduate students (average age 19.95, SD 1.058) attending university in the Tokyo, Japan. The progress of self-evaluation on their career preparation activities is positioned as a dependent variable concerning their motivation for their employment or further studies. The variables of individual characteristics are defined as follows: 1) Career self-efficacy (CSE), 2) Bi-dimensional Resilience Scale (BRS), 3) activity level during university. Three factors were extracted from the CSE: (I) define volition, (II) information retrieval, and (III) plan and prepare, and five factors were extracted from the BRS: (i) tolerance, (ii) sociability, (iii) optimistic view, (iv) information retrieval, and (v) empathic understanding. Analysis of the covariance structures model regarding resilience and self-efficacy towards progress of self-evaluation of career preparation activities as a dependent variable confirmed a model with an acceptable fit (GFI = .967, RMSEA = .078). These causal path flows include enriching the level of activity and experience in female students’university life; supporting students as they clarify their paths for the near future (employment/advance studies) autonomously; and enriching the experience of students to be confident in their ability to search information regarding the interpersonal/social environment." |
|||||
書誌情報 |
実践女子大学下田歌子記念女性総合研究所年報 en : The Annual Bulletin of the Shimoda Utako Research Institute for Woman 号 6, p. 35-50, 発行日 2020-03-15 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 実践女子大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24342718 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12865297 |