WEKO3
-
RootNode
アイテム
金融に関する知識と行動との関連についての検討:収入・ 支出の把握から考える
https://doi.org/10.34388/1157.00002225
https://doi.org/10.34388/1157.0000222529c81f64-a10c-44c2-b931-1003f1431cdc
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-04-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 金融に関する知識と行動との関連についての検討:収入・ 支出の把握から考える | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A study of the impact of financial knowledge on behavior ―An Empirical Study Using a Questionnaire on Finance― | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 金融ケイパビリティ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 収入と支出 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 金融リテラシー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 計算力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 家計知識 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 金融経済知識 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | financial capability | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | income and expenses | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | financial literacy | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | calculation ability | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | knowledge of personal finance | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | knowledge about finance | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34388/1157.00002225 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
蟹江, 教子
× 蟹江, 教子× 髙橋, 桂子 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 4848 | |||||
姓名 | Kanie, Noriko | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 4849 | |||||
姓名 | Takahashi, Keiko | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では金融リテラシーと収支管理との関連について、金融ケイパビリティ・モデルを用いて検討した。分析では、2018 年9 月に東京近郊の中堅大学に通う学生を対象に実施した「金融リテラシーに関するアンケート調査」を用いた。 分析の結果、「収入と支出の両方を把握」している学生の割合は41.4%、「収入のみ把握(支出は把握していない)」36.9%、「支出のみ把握(収入は把握していない」2.2%、「収入・支出非把握(収入も支出も把握していない)」は14.3%であり、金融リテラシー・マップが示す大学生の目標をクリアしている学生は約4 割に満たなかった。 多変量分析の結果、収入・支出ともに把握している学生は、収入は把握しているが支出はわからない学生、収入支出とも把握していない学生と比べて、金融リテラシーが高いことが明らかになった。 これらの結果は、態度をコントロールしても有意であり、金融ケイパビリティを高めるためには、収入と支出の把握が不可欠であることを示唆するものである。本研究で用いたデータは横断データであり因果関係については検討する必要がある。対象にも偏りがあるため、一般化のためには更に検討する必要がある。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In this study, the relationship between financial literacy and income and expenditure management was examined using a financial capability model. The analysis administered the Financial Literacy Survey to students attending a mediumsized university near Tokyo in September 2018. The analyses revealed that 41.4% of students tracked both their income and expenses, 36.9% only tracked their income, 2.2% only tracked their expenses, and 14.3% were unsure of both their income and expenses. Less than 40% of students met the goals set for college students as indicated by the Financial Literacy Map. Multivariate analyses revealed that students who were aware of both their income and expenses were more financially literate than students who knew their income but were unaware of their expenses and students who were unaware of both their income and expenses. These results, which were significant even after controlling for attitudes, suggest that understanding income and expenditure is essential to improve financial capability. The data used in this study are cross-sectional and causal relationships need to be examined. There is also bias in the subject matter, and further investigation is necessary for generalization. |
|||||
書誌情報 |
実践女子大学生活科学部紀要 en : Bulletin of Jissen Women's University Faculty of Human Life Sciences 巻 58, p. 17-24, 発行日 2021-03-19 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 実践女子大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24336645 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10494731 |
Share
Cite as
蟹江, 教子, 髙橋, 桂子, 2021, A study of the impact of financial knowledge on behavior ―An Empirical Study Using a Questionnaire on Finance―: 実践女子大学, 17–24 p.
Loading...