WEKO3
-
RootNode
アイテム
学生の英文ライティング力向上の分析 その4:ルーブリックを用いた指導と「内容の質」を測る自動採点システム導入によるライティングの変化
https://doi.org/10.34388/1157.00002375
https://doi.org/10.34388/1157.0000237581dc6f99-e3ce-43d5-8bc3-d0e4dfef2e6e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 学生の英文ライティング力向上の分析 その4:ルーブリックを用いた指導と「内容の質」を測る自動採点システム導入によるライティングの変化 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Analysis of Improvement in Students' English Writing Part 4: Changes in Writing after the Introduction of Rubric-Based Instruction and an Automated Scoring System for Measuring "Quality of Content" | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 第2言語ライティング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | パラグラフ・ライティング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | because の断片文エラー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | for example エラー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | トピックの展開 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ディスコースマーカー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ルーブリック | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 形成的評価 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | フィードバック | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 典型事例 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | L2 Writin | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Paragraph writing | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Because fragment error | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | For example error | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Topic development | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Discourse marker | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Rubric | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Formative assessment | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Feedback | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Exemplar | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34388/1157.00002375 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
三田, 薫
× 三田, 薫× 霜田, 敦子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 短期大学1年必修英語授業で,「内容の質」を含む「英文ライティング・ルーブリック」を配布して,それを繰り返し参照させながら指導を行った.さらに授業専用の「自動採点システム」を導入して学生に使用させた他,過去の学生の英文を典型事例として示した.その結果,事後のライティングテストでは,事前と比較して語数,順序を表すディスコースマーカー,その他のディスコースマーカー,be動詞エラー,because断片文エラー,for exampleエラー,Topic Developmentいずれにおいても,大幅な改善が見られた.学生アンケートでは,ルーブリック,自動採点システム,学生英文の典型事例としての先輩学生の英文のいずれにおいても,英文ライティング力向上のために有効に機能したと判断されるコメントが得られた. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In a required first-year English class at a junior college, we distributed an "English Writing Rubric" that included a "Quality of Content" section and instructed students by repeatedly referring to it. In addition, an "automatic scoring system" for the specific purpose in class was introduced and used by the students. Also, past students' English writing was shown as an exemplar. As a result, the post-test showed a significant improvement compared to the pre-test in word count, discourse markers, be-verb errors, because-fragment errors, for example errors, and Topic Development compared to the pre-test. In the student questionnaires, the rubric, the automatic scoring system, and the exemplars of past students' English writing were all recognized as effective in improving English writing skills. | |||||
書誌情報 |
Jissen English communication en : Jissen English communication 巻 53, p. 2-35, 発行日 2023-03 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 実践女子大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2436195X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11640473 |