WEKO3
-
RootNode
アイテム
英語初級学習者のパラグラフ・ライティングのための自動採点システム開発の試み―英文の内容の質に特化した学習モデルの作成手法
https://doi.org/10.34388/1157.00002383
https://doi.org/10.34388/1157.000023834cfaad71-c79a-4fe4-bedd-bfc716454efe
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 英語初級学習者のパラグラフ・ライティングのための自動採点システム開発の試み―英文の内容の質に特化した学習モデルの作成手法 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An Attempt to Develop an Automated Scoring System for Paragraph Writing of Pre-intermediate Learners of English ―A Method for Creating a Learning Model Specific to the Quality of Content of English Writing | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自動採点システム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 第2言語ライティング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | パラグラフ・ライティング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 相関分析 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | テキストマイニング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 人工知能 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 機械学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教師あり学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 一致率 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 内容の質 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Automated Scoring System | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Second Language Writing | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Paragraph Writing | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Correlation Analysis | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Text mining | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Artificial Intelligence | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Machine Learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Supervised Learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Agreement Rate | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Quality of Content | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34388/1157.00002383 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
三田, 薫
× 三田, 薫× 霜田, 敦子 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 5188 | |||||
姓名 | Mita, Kaoru | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 5189 | |||||
姓名 | Shimoda, Atsuko | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 短期大学1 年生向け英語必修科目で実施しているライティングテストのデータを用いた自動採点システムを開発した.人工知能の機械学習の「教師あり学習」に,過去の同一テーマのライティングテストの英文データを,教師評価と共に入力し,クラウドコンピューティングで一般公開されている人工知能の機械学習のサービスを用いて「教師あり学習」を行った.自動採点システムは英文の「内容の質」のみを採点対象とし,Level 1 からLevel 4 の4 段階の採点を行う.このシステムを用いて2022 年度の英語必修科目のライティングテストの英文124 件を採点したところ,自動採点システムと教師評価の一致率は60.5%,相関係数は0.544 **であった.同システムを授業内で学生に使用させた上でアンケート調査を行い,それをテキストマイニングで分析した. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | We developed an automated scoring system using data from past writing tests on one theme in a required English course for first-year junior college students and teacher evaluations that were input into a cloud-based artificial-intelligence “supervised” machine learning system that scored the “quality of content” of the texts at four levels( 1–4). Then, 124 writing tests for the required English course in AY 2022 were scored; the agreement rate between the automated scoring system and the teacher’s evaluation was 60.5% (R = 0.544**). Students used the system in class and completed a questionnaire survey that was analyzed by text mining. | |||||
書誌情報 |
実践女子大学短期大学部紀要 en : Jissen Women’s Junior College Review 巻 44, p. 39-67, 発行日 2023-03-10 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 実践女子大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24344583 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12721413 |
Share
Cite as
三田, 薫, 霜田, 敦子, 2023, An Attempt to Develop an Automated Scoring System for Paragraph Writing of Pre-intermediate Learners of English ―A Method for Creating a Learning Model Specific to the Quality of Content of English Writing: 実践女子大学, 39–67 p.
Loading...