WEKO3
インデックスリンク
-
RootNode
アイテム
シュトックハウゼン「ラウム・ムジーク(空間音楽)」の理論と実践 -EXPO'70における「オーディトリウム」の音響空間-
https://swu.repo.nii.ac.jp/records/5285
https://swu.repo.nii.ac.jp/records/5285ab8884af-26ab-4311-a2c7-2ded3570433d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-02-16 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | シュトックハウゼン「ラウム・ムジーク(空間音楽)」の理論と実践 -EXPO'70における「オーディトリウム」の音響空間- | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | The Theory of Raummusik and Its Use by Karlheinz Stockhausen: Acoustic Space in an Auditorium at Expo 70 | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | カールハインツ・シュトックハウゼン、空間音楽、EXPO '70、トータルセリー主義、オーディトリウム | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Karlheinz Stockhausen,Raummusik,Expo 70,total-serialism,auditorium | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN00038441 | |||||||||||
著者 |
永岡, 都
× 永岡, 都
× Miyako, Nagaoka
|
|||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
昭和女子大学初等教育学科 | ||||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | Abstract The development of contemporary music reached its peak and a turning point at Expo 70 in Osaka. However, not enough attention has been paid to the composers then working, and how their works influenced succeeding generations. In this study I focus on Karlheinz Stockhausen, who produced the Auditorium of the German Pavilion, and examine his theories and practice of space music, or Raummusik. My conclusions are as follows:1 Stockhausen's Raummusik is synonymous with the concept of Lokalisationsraum(the idea that listeners recognize space through sound)presented by Herbert Eimert.2 For Stockhausen, the serialization of distance and direction in space implied the completion of the total-serialism.3 The performances in the Auditorium at Expo 70 were the first perfect realization of Raummusik, but the space-design as a closed system was very different from Japanese composers' attempts at acoustic design. | |||||||||||
書誌情報 |
學苑 en : GAKUEN 巻 848, p. 78-90, 発行日 2011-06-01 |
|||||||||||
表示順 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 11 | |||||||||||
アクセション番号 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | KJ00007252039 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 13480103 |