WEKO3
-
RootNode
アイテム
情報技術を用いた浮世絵師写楽の役者絵の目に関する研究
https://doi.org/10.14990/00000055
https://doi.org/10.14990/000000551250e1cd-2baa-4c52-97a9-a89b3769405a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-03-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 情報技術を用いた浮世絵師写楽の役者絵の目に関する研究 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A study on the eyes of a Kabuki actor in Sharaku's Ukiyo-E prints using information technology | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 役者絵の目 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | SD法 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | SemanticDifferential法 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | コンピュータグラフィックス | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 感情表現 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.14990/00000055 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
土井, 康孝
× 土井, 康孝× 辻田, 美和× 辻田, 忠弘× Doi, Yasutaka× Tsujita, Miwa× Tsujita, Tadahiro |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 東洲斎写楽の現存する浮世絵版画141点のうち、第一期作28点は写楽の作品で最も人気があり、それらすべてが役者絵である。役者絵なので女性の絵もすべて男性が演じているものである。写楽は女性の絵画を1点も残していないとされている。しかしその女性絵画は男性が演じているにもかかわらず女性の特徴を持つ。そこで写楽の浮世絵版画の第一期作の役者絵を男女に分けて目に焦点を当てて分析をおこなった。ある男役の順に男女12種類の目を当てはめたものを作り、被験者10人に対して男性の目か女性の目かという判断を行った。その際、女性の目を男性の顔に当てはめても明らかに違和感があるものはなかったが、女性の目を男性の目と区別できる人が多かった。そこで判別分析を用いて目の形状から男女の目の判別を行った。その結果、F_x=4.713Z_1-2.804Z_2+2.274Z_3-2.788という線形判別関数で男女の目を判別することができた。そして男女の目の判別において目の交差角が最も影響を与えることがわかった。次に上で求めた線形判別関数に実際の数値を代入し結果を求めた。その結果、男性の目でありながら女性の目であると判別されたものは1点だけであった。この目は女性の目であると判断されることが多かった目であった。すなわち、すべて男性でありながら男役と女役ではそれぞれの目を用いて男女の区別を行い、役者の特徴を出していることがわかった。目の交差角の分布をもとに6グループに分類し各グループから1つずつ目を選び男女の順に当てはめたものを作った。それらを画面に一度に表示し、30ペア60種類の感情表現を表示し最も当てはまると思われる絵画を被験者に選んでもらうことから男女の目をいろいろと変えることによって、目だけを変えた役者からどのようなイメージをうけるかという実験結果を得た。その結果、男女どちらの場合であっても男役の目を当てはめたほうが多くのプラスイメージの感情表現を得ることができ、女役の目を当てはめたときにはマイナスイメージの感情表現を得た。また、ディスプレイ上に絵画を一枚ずつ表示し対になる感情表現を与えSD (Semantic Differential)法を用いて分析を行っても、女性の目を当てはめたときのほうがマイナスイメージを与えるということがわかった。 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In the 141 Sharaku Ukiyo-E prints in existence, the first 28 works are the most popular in the world. These prints are all depictions of Kabuki actors. In Kabuki, a man plays every performer including those of the women. As a result, there are no Sharaku prints of actual women. However , Sharaka represents both the male and female characters in his prints. This thesis is the study on the male and female eyes of the Kabuki actors. A structure was applied to 12 kinds of men and women's eyes on the face of a male role. Ten subjects had to judge whether female or male eyes are depicted. The result was that the female eye was more easily distinguished from the pictures. Therefore, it was analyzed by discriminate analysis the angle of the eyes from the analysis. In this analysis, F_x=4.713Z_1-2.804Z_2+2.274Z_3-2.788 was shown as a linear discriminate function. It was shown that the crossed axes angle of an eye had the greatest affect. Next, the discrimination point was evaluated from linear discriminate function. The eye of a certain male in one of the picture was distinguished to be that of a woman. In this analysis, although a man plays both male and female role, it turned out that men and women were distinguished in their eyes, and a feature of Kabuki actors is expressed. A model of six pictures of a male role and a female role was built based on the crossed axes angle of an eye. They were all displayed on a flat display at the same time. A subject had to select a picture that was the most proper to the certain feeling expression. The experiment using the semantic differential method showed what image the subject received from the pictures where only the eyes had changed. As a result, the eye of a male role that was applied gave subjects some positive feeling expressions, and the eye of a female role gave a negative feeling expressions. The pictures of six female roles were ordered to expression of "feminine" using a paired comparison method. As a result, the most feminine and the least feminine eyes were found, and it turned out that the others were organized by preference of the subject. In conclusion, when Sharaku drew a Kabuki actor, he distinguished their roles as a male and female by their eyes. The eye of a male role expressed positive feelings to the subjects and the eye of a female role expressed negative feelings. It showed that the eye that gave the subjects the most famine image was that of an eye that was used in a male role. | |||||
書誌情報 |
甲南大学紀要. 理工学編 en : Memoirs of Konan University. Science and engineering series 巻 50, 号 1, p. 1-26, 発行日 2003-07-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 甲南大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13480383 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11561231 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 110001026487 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
見出し | ||||||
小見出し | 論文 | |||||
見出し | ||||||
小見出し | Articles |