WEKO3
-
RootNode
アイテム
フィリップ・ソレルスにとっての場と映像
https://oacis.repo.nii.ac.jp/records/1524
https://oacis.repo.nii.ac.jp/records/1524c3c90ba7-611e-4bfb-86b7-b53c2910786a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper (1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-02-28 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | フィリップ・ソレルスにとっての場と映像 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Places and Films for Philippe Sollers | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題 | フィリップ・ソレルス, ジロンド派, J.-D.ポレ, J.-P.ファルジエ, L.ラリネック, G.K.ガラボフ, S.チャン Philippe Sollers, Girondin, J.-D. Pollet, J.-P. Fargier, L. L’Allinec, G.K. Galabov, S. Zhang |
|||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
タイトル(ヨミ) | ||||||||||||||
その他のタイトル | フィリップ ・ ソレルス ニ トッテ ノ バ ト エイゾウ | |||||||||||||
著者 |
小山, 尚之
× 小山, 尚之
|
|||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 本稿は二〇一四年四月二日と三日にガリマール社内のソレルスのオフィスにおいて行われたフィリップ・ソレルスとディディエ・モランとの対談を翻訳したものである。彼らはソレルスの生まれたボルドーおよびジロンド地方のことや、ソレルスが出演している映像作品について語っている。ソレルスによれば、ジロンド地方とジロンド派は革命期の国民国家成立の過程で抑圧されたものである。なぜソレルスが親ジロンド派的であり、現在のフランスという国民国家にも批判的であるのかといえば、ジロンド地方の歴史的・政治的な背景があるからだと思われる。また彼は、J.-D.ポレ、J.-P.ファルジエ、L.ラリネック、G.K.ガラボフ、S.チャンなどとともに、いくつかの映像作品を制作している。ソレルスにとって映像の中で重要なのは、声と、テクスト、音楽、場の選択である。歴史的な背景を持つ場での口頭のパフォーマンスを映像に撮ることにより、彼は、テクスト、声の肉体性、そして歴史の肉体性を取り戻そうと試みているように思われる。 This article is a translation into Japanese of the dialogue between Philippe Sollers and Didier Morin, which took place at Sollers’ office in Gallimard on the 2th and 3th April 2014. Their discussion concerns Bordeau where Sollers was born, the girondin region and films in which Sollers appeared. According to Sollers, the girondin region and Girondists have been oppressed during French Revolution by forming French Nation-State. The reason why Sollers seems to be a Girondist and critical of French Nation-State might lie in the historical and political background of the girondin region. He also makes several films with J.-D. Pollet, J.-P. Fargier, L. L’Allinec, G.K. Galabov and S. Zhang. For Sollers, the important things in films are voice, text, music and choice of place. By filming oral performances in the place having its historical past, he seems to try to refind the body of the voice and of the history. |
|||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | 東京海洋大学学術研究院海洋政策文化学部門 | |||||||||||||
書誌情報 |
東京海洋大学研究報告 en : Journal of the Tokyo University of Marine Science and Technology 巻 14, p. 76-104, 発行日 2018-02-28 |
|||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 東京海洋大学 | |||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 2189-0951 | |||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12066872 | |||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |