WEKO3
-
RootNode
アイテム
Juvenile Science and the Japanese Nation : Shōnen’en and the Cultivation of Scientific Subjects
https://doi.org/10.15055/00007410
https://doi.org/10.15055/00007410abc47b5a-3196-4dc0-8d86-b817a7c87e3e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-04-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Juvenile Science and the Japanese Nation : Shōnen’en and the Cultivation of Scientific Subjects | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15055/00007410 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
MEADE, Ruselle
× MEADE, Ruselle |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Juveniles were the foremost target of attempts to transform the Japanese people into imperial subjects during the late nineteenth century, with prominent intellectuals marshalling the influence of mass media in support of this goal. This essay examines the case of Shōnen’en (1888–1895), Japan’s first major juvenile magazine, exploring its use of science in shaping the identity of the modern imperial subject. With the turn to morals-driven education in the mid-Meiji period, the government sidelined science instruction in schools, considering it a Western import detrimental to developing loyalty to the emperor. However, at this time, Shōnen’en’s editor placed great emphasis on science, believing it to be not only compatible with, but also an important means of nurturing juvenile subjecthood. Drawing on an image of science that had taken shape during the eighteenth century, when scientific discovery came to be seen as an endeavor requiring both intellectual and physical prowess, Shōnen’en (Youth’s garden) offered Japanese adolescents an imaginary landscape in which they could envisage themselves as heroic and truth-seeking imperial officers. This examination of a magazine published before Japan’s modern international wars broadens our understanding of the role of science in mid-Meiji Japan by demonstrating how an influential publication used science to shape the identity of the modern imperial subject, and shows that these efforts predated the establishment of Japan’s formal empire. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
Japan review : Journal of the International Research Center for Japanese Studies 巻 34, p. 113-137, 発行日 2019-12 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 09150986 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||
収録物識別子 | 24343129 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA10759175 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
その他の言語のタイトル | ||||||
その他のタイトル | 少年の科学と日本国家 : 『少年園』と科学分野の育成 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | International Research Center for Japanese Studies | |||||
言語 | en | |||||
編者 | ||||||
寄与者タイプ | Editor | |||||
姓名 | BREEN, John | |||||
言語 | en | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 少年雑誌 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 明治時代 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 山県悌三郎 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 『少年園』 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 通俗科学 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 科学の大衆化 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 男性性 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 日清戦争 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 帝国主義 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | juvenile magazines | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Meiji period | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Yamagata Teisaburō | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Shōnen’en | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | popular science | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | science popularization | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | masculinity | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Sino-Japanese War | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | imperialism |
Share
Cite as
MEADE, Ruselle, 2019, Juvenile Science and the Japanese Nation : Shōnen’en and the Cultivation of Scientific Subjects: International Research Center for Japanese Studies, 113–137 p.
Loading...