WEKO3
-
RootNode
アイテム
理科教育における「主体的な学び」に関する研究 : OPPA 論を活用した教職大学院生の力量形成を中心として<教育科学>
https://doi.org/10.24561/00019694
https://doi.org/10.24561/000196949685810b-d34b-42bc-b686-c4bf43d69161
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-11-02 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 理科教育における「主体的な学び」に関する研究 : OPPA 論を活用した教職大学院生の力量形成を中心として<教育科学> | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | OPPA | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 教員養成 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 主体的な学び | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 授業改善 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 本質的な問い | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | teacher training | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | independent leaning | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | class improvement | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | essential question | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.24561/00019694 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
タイトル(別言語) | ||||||||||||||
その他のタイトル | Study on Independent Learning in Science Education : OPPA Theory to Enhance Teacher Competence | |||||||||||||
著者 |
山田, 将也
× 山田, 将也
× 中島, 雅子
|
|||||||||||||
著者 ローマ字 | ||||||||||||||
値 | YAMADA, Masaya | |||||||||||||
著者 ローマ字 | ||||||||||||||
値 | NAKAJIMA, Masako | |||||||||||||
著者 所属 | ||||||||||||||
値 | 埼玉大学大学院教育学研究科 | |||||||||||||
著者 所属 | ||||||||||||||
値 | 埼玉大学教育学部自然科学講座理科分野 | |||||||||||||
著者 所属(別言語) | ||||||||||||||
値 | Graduate school of Education, Saitama University | |||||||||||||
著者 所属(別言語) | ||||||||||||||
値 | Faculty of Education, Saitama University | |||||||||||||
書誌情報 |
埼玉大学紀要. 教育学部 en : Journal of Saitama University. Faculty of Education 巻 71, 号 2, p. 305-317, 発行日 2022 |
|||||||||||||
年月次 | ||||||||||||||
値 | 2022 | |||||||||||||
出版者名 | ||||||||||||||
出版者 | 埼玉大学教育学部 | |||||||||||||
出版者名(別言語) | ||||||||||||||
出版者 | Faculty of Education, Saitama University | |||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 18815146 | |||||||||||||
概要 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study was to clarify whether ‘independent learning’ based on One Page Portfolio Assessment (OPPA) Theory enhances teaching competence formation of master students lacking extensive prior practical teaching experience. ‘Independent learning’ here means that the learners become aware of the transformation of their own concepts and thinking with sparse outside guidance. Specifically, focusing on OPPA theory, which was developed with an emphasis on the transformation of concepts and thinking, OPP sheets were used in a lower secondary school science class. As a result of the analysis of the filled out OPP sheets, the following two points were clarified. First, the learners’ awareness of their own cognitive processes, and the teachers’ self-assessment based on it encourages the learners’ ‘independent learning’. Second, the teachers are thus able to improve their classes and the use of OPP sheets improves competence formation for young master students in the graduate school of teacher education. | |||||||||||||
その他の言語 | ||||||||||||||
言語 | eng | |||||||||||||
版 | ||||||||||||||
値 | [出版社版] | |||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | text | |||||||||||||
フォーマット | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||||
作成日 | ||||||||||||||
日付 | 2022-11-02 | |||||||||||||
日付タイプ | Created | |||||||||||||
アイテムID | ||||||||||||||
値 | KY-AA12318206-7102-18 |