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アイテム
<論文>スペース・シャトルの熱環境と防熱装置
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/32555
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/325557e47a4f1-f1de-4c50-bb47-2576fda7f265
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
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公開日 | 2015-03-26 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | <論文>スペース・シャトルの熱環境と防熱装置 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
その他のタイトル(英) | ||||||||||
その他のタイトル | Space Shuttle Thermal Environments and Its Thermal Protection System | |||||||||
著者 |
井川, 日出男
× 井川, 日出男
× IKAWA, Hideo
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著者所属 | ||||||||||
東京大学宇宙航空所究所 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Institute of Space and Aeronautical Science, University of Tokyo | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 東京大学宇宙航空研究所 | |||||||||
書誌情報 |
東京大学宇宙航空研究所報告 巻 16, 号 1_C, p. 663-687, 発行日 1980-03 |
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抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | スペース・シヤトルのデビューに依って,将来の科学,商業,並びに軍事分野にわたる宇宙利用の研究と応用に画期的な変化がもたらされるであろう.再使用可能な宇宙運航船は,従来の使い捨てブースターで運搬できなかった容積及び重量のペイロードを打ち上げることに依り,低コストの宇宙運営を行うことができる.スペース・シヤトルの重要な点は,有人・右翼のオービター機の開発にある.使命飛行中,オービター機は,垂直打ち上げブースター,宇宙衛星,及び極超音速滑空機として活躍する.特に航空操縦性能を発揮し,極超音達哉の役割りを果すオービター機として,過去に存在しなかった唯一の宇宙船である.従って,オービター機は,降下中,弾道軌道を離れる他の着陸点を選ぶことができ,飛行機の如く着陸する.オービター機の開発に当り,最低100回の再使用及び着陸後二週間以内に再飛行準備を整えることが,二つの必須条件である.オービター機は,大気圏突入の際と極超音速飛行中に生じる苛酷な空力加熱環境に再度曝れることになる.従って,前述の条件に添う為に,オービター機のアルミ構造は完全に再使用可能な表面防熱装置で被覆され,苛酷な熱環境から保護されている.この防熱装置開発の大躍進に依って,今後,経済的宇宙運営及び日常的な宇宙利用が可能とされる. | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | With the debut of the Space Shuttle, the future use of space for scientific, commercial, and military researches and applications will experience a significant change. The direct benefit of the reuseable Shuttle system, which is capable of transporting a larger and heavier payloads than an expendable booster, is the reduction of the cost of space operation. The key features of the Space Shuttle is the development of the manned, winged orbiter vehicle. During a space mission, the orbiter will play the roles of a vertical launch booster, a space satellite, and a hypersonic glider. The role of a hypersonic glider with efficient aero-dynamic maneuverability makes the Shuttle orbiter a unique space vehicle. It can select a landing site away from the path of a prescribed ballistic entry trajectory and is able to land horizontally on wheels. The requirements on the orbiter vehicle are that it must be reuseable for at least 100 space missions and it can be serviced and readied for another flight within two weeks of landing. Meeting these requirements is difficult because the orbiter will be exposed to intense aerodynamic heating caused by atmospheric entry and hypersonic flight during the repeated space missions. To satisfy the requirements for the extended reuseability and the quick turn-around capability, the orbiter's primary structure, which is made of an aluminum alloy, must be protected from these severe thermal environments. The development of a reuseable surface insulation, which covers the entire orbiter surface, is one of the break-throughs that make the economical, effective and routine use of space possible. | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0563-8100 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN00161914 | |||||||||
資料番号 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 資料番号: SA0125860000 |