Item type |
テクニカルレポート / Technical Report(1) |
公開日 |
2015-03-26 |
タイトル |
|
|
タイトル |
超音速における軌道再突入実験機模型の空力特性 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
OREX |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
軌道再突入実験機 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
HOPE |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
H-2ロケット打上げ型有翼宇宙往還機 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
大気圏再突入 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
超音速風洞 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
鈍頭物体 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
鈍頭模型 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
風見安定 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
層流遷移バブル |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
層流剥離バブル |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
抗力係数 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
揚力係数 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
縦揺れモーメント |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
風洞実験 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
OREX |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
orbital reentry experiment vehicle |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
HOPE |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
H 2 orbiting plane |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
atmosphere reentry |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
supersonic wind tunnel |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
blunt body |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
blunted model |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
vane stable |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
laminar transition bubble |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
laminar separation bubble |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
drag coefficient |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
lift coefficient |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
pitching movement |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
wind tunnel test |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
その他のタイトル(英) |
|
|
その他のタイトル |
Supersonic tests of the aerodynamic characteristics of the orbital reentry experiment vehicle model |
著者 |
野田, 順一
楯, 篤志
渡辺, 光則
関根, 英夫
吉永, 崇
秋元, 敏男
Noda, Junichi
Tate, Atsushi
Watanabe, Mitsunori
Sekine, Hideo
Yoshinaga, Takashi
Akimoto, Toshio
|
著者所属 |
|
|
|
航空宇宙技術研究所 空気力学部 |
著者所属 |
|
|
|
航空宇宙技術研究所 空気力学部 |
著者所属 |
|
|
|
航空宇宙技術研究所 空気力学部 |
著者所属 |
|
|
|
航空宇宙技術研究所 空気力学部 |
著者所属 |
|
|
|
航空宇宙技術研究所 空気力学部 |
著者所属 |
|
|
|
宇宙開発事業団 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Aerospace Laboratory Aerodynamics Division |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Aerospace Laboratory Aerodynamics Division |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Aerospace Laboratory Aerodynamics Division |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Aerospace Laboratory Aerodynamics Division |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Aerospace Laboratory Aerodynamics Division |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Space Development Agency of Japan |
出版者 |
|
|
出版者 |
航空宇宙技術研究所 |
出版者(英) |
|
|
出版者 |
National Aerospace Laboratory (NAL) |
書誌情報 |
航空宇宙技術研究所報告
en : Technical Report of National Aerospace Laboratory
巻 1300,
p. 1-30,
発行日 1996-07
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
半頂角50度の球面鈍頭円錐形状の軌道再突入実験機が大気圏に再突入する時の空力特性を得るため、航技研の1m×1m超音速風洞を用いてマッハ数1.4≦M(sub ∞)≦4.0の範囲で軌道再突入実験模型およびその変形状模型について3分力試験を行った結果次のことが分かった。このような鍋形の鈍頭物体模型には静的には迎角を0度に復元するモーメント(風見安定)が作用する。また、抗力係数が垂直力係数に比べて大きいために負の揚力傾斜を示す。模型の肩の曲率半径の違いによる空力特性への影響は、低超音速域においてみられる。肩の曲率半径が小さい模型の抗力係数および縦揺れモーメント係数の絶対値の方が、肩の曲率半径が大きい模型の値より大きい。M(sub ∞)=3.0付近を境にして空力係数の迎角に対する傾向が変化する。模型表面の流れの可視化によると、球面部と円錐部のつなぎ目で、流れに層流遷移バブルあるいは小さな剥離バブルが発生しているように観察される。 |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
To obtain the aerodynamic characteristics of the Orbital Reentry Experiment Vehicle (OREX), measurements of three force components of the OREX model and other modified models were carried out in the NAL supersonic wind tunnel (1 m x 1 m test cross-section) in the Mach number range where M(sub infinity) is greater than or equal to 1.4 and less than or equal to 4.0. The models have spherically blunted nose heads with the same radius. The effects of conical afterbody of 50 degree and 45 degree half-apex conical angles and four different radii of circumferential edges of 0 mm, 2 mm, 3.3 mm (OREX) and 10 mm were tested. The tests show that the models are statically stable for the pitching movement (vane-stable). The model with the edge of 3.3 mm shows larger recovering pitching moment than other models in low Mach number regions. The model with a sharp edge shows a larger drag coefficient than the one with a blunted edge. |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0389-4010 |
資料番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
資料番号: AA0000594000 |
レポート番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
レポート番号: NAL TR-1300 |