Item type |
テクニカルレポート / Technical Report(1) |
公開日 |
2015-03-26 |
タイトル |
|
|
タイトル |
航空機による微小重力実験:6自由度能動制振システム機能・性能評価試験 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
MU-300型航空機 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
パラボリックフライト |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
微小重力環境 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
振動外乱 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
能動制振システム |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
6自由度制振 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
電磁サスペンション |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
浮遊 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
振動遮断 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
加速度フィードバック |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
相対変異フィードバック |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
MU 300 aircraft |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
parabolic flight |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
microgravity environment |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
vibration disturbance |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
active damping system |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
six degree freedom damping |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
electromagnetic suspension |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
floating |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
vibration isolation |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
accelerational feedback system |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
relative displacement feedback system |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
その他のタイトル(英) |
|
|
その他のタイトル |
Microgravity experiments by aircraft: Evaluation test for the function and performance of an active damping system with six degree of freedom |
著者 |
清水, 盛生
木村, 秀夫
楠瀬, 智宏
大山, 勝
石倉, 精三
谷田, 宏次
星, 聖子
大久保, 孝一
Shimizu, Morio
Kimura, Hideo
Kusunose, Tomohiro
Oyama, Masaru
Ishikura, Seizo
Tanida, Koji
Hoshi, Seiko
Okubo, Koichi
|
著者所属 |
|
|
|
宇宙開発事業団 |
著者所属 |
|
|
|
宇宙開発事業団 |
著者所属 |
|
|
|
宇宙開発事業団 |
著者所属 |
|
|
|
宇宙環境利用推進センター |
著者所属 |
|
|
|
宇宙環境利用推進センター |
著者所属 |
|
|
|
石川島播磨重工業 |
著者所属 |
|
|
|
石川島播磨重工業 |
著者所属 |
|
|
|
アイ・エヌ・シー・エンジニアリング |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Space Development Agency of Japan |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Space Development Agency of Japan |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Space Development Agency of Japan |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Japan Space Utilization Promotion Center |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Japan Space Utilization Promotion Center |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co Ltd |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co Ltd |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
INC Engineering Co Ltd |
出版者 |
|
|
出版者 |
宇宙開発事業団 |
出版者(英) |
|
|
出版者 |
National Space Development Agency of Japan (NASDA) |
書誌情報 |
宇宙開発事業団技術報告
en : NASDA Technical Memorandum
p. 9-18,
発行日 1997-01-31
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
外乱を除くため能動制振システムを考案し、MU-300型航空機に搭載して、地上では実現不可能な6自由度機能・性能試験を行った。制振システムの主要部分はボイスコイル型電磁サスペンションで、無重力空間に浮遊する実験装置がラックに接触しないように位置制御する。この装置は、基本的には宇宙環境を想定した10(exp -4)?10(exp -3)G程度の外乱を想定するが、航空機では10(exp -2)Gと1桁大きいのでこのための機能を特別に付加した。実施した実験項目は、(1)浮遊機能評価、(2)振動遮断性能評価および(3)加速度フィードバック/相対変位フィードバック制御性能比較である。その結果、6自由度能動制振システムは、各軸間で相互干渉を起こすことなく独立に制御できた。このシステムを用いることにより、航空機の振動外乱を15?18秒間にわたり1/10?1/100以下に改善できた。制御性能は理論計算通り、加速度フィードバック制御の方が優れた振動遮断効果を示した。 |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In order to eliminate these turbulences, an active damping system was assembled in trial. The system was loaded on MU-300 aircraft and tested for the performance in six degree of freedom. Main part of this apparatus consists of a voice coil type electromagnetic suspension and the floating test vessel is kept free from contact with racks. The performance of this system was designed fundamentally assuming about 10(exp -4)-10(exp -3) g disturbance as space environment. Because the disturbance by aircraft is supposed at the order of 10(exp -2) g, a special attachment was added. Performed experimental subjects were as follows: (1) evaluation of floating function; (2) evaluation of isolation performance for vibration; and (3) comparison evaluation of control performance of acceleration feedback/relative displacement feedback system. As a result, this active damping system of six degree of freedom could be controlled independently without interferential hindrance between each axis. The vibration disturbance of the aircraft with this system was improved into level of 1/10 - 1/100 comparing to the original apparatus. Its duration was 15 - 18 s. Acceleration feedback control method showed good isolation effect of vibration as expected by theoretical calculation. |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1345-7888 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00364784 |
資料番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
資料番号: AA0000736002 |
レポート番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
レポート番号: NASDA-TMR-960019 |