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アイテム
固体ロケット・モータのライナ・推進薬間剥離の超音波探傷法
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/45366
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/453660a2f0a25-5d39-4a59-a455-44db037e1bfe
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
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Item type | テクニカルレポート / Technical Report(1) | |||||
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公開日 | 2015-03-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 固体ロケット・モータのライナ・推進薬間剥離の超音波探傷法 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | solid rocket; ultrasonic inspection; liner-propellant separation; liner-propellant debond; quarter-wavelength resonance principle | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||
資源タイプ | technical report | |||||
その他のタイトル(英) | ||||||
その他のタイトル | Swept Frequency Type of Ultrasonic Inspection Method for Liner-Propellant Separations of Solid Motors | |||||
著者 |
清水, 盛生
× 清水, 盛生× SHIMIZU, Morio |
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著者所属 | ||||||
値 | 元・航空宇宙技術研究所宇宙研究グループ | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Former Space Technology Research Group, National Aerospace Laboratory(NAL) | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 航空宇宙技術研究所 | |||||
出版者(英) | ||||||
出版者 | National Aerospace Laboratory(NAL) | |||||
書誌情報 |
航空宇宙技術研究所報告 en : Technical Report of National Aerospace Laboratory TR-1107 巻 1107, p. 52, 発行日 1991-05 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | この論文は固体モータのケース・ライナ間剥離だけでなく,ライナ・推進薬間剥離の検査に有効な掃引型超音波探傷法と,そのH-I上段モータへの成功裡の適用について記述している。残念ながら,過去四半世紀以上にわたり,ライナ・推進薬間剥離は,通常の超音波探傷法では検査できなかった。航空宇宙技術研究所では,1968年より新方法が研究開発されてきたが,その技術は,ライナのライナ・推進薬間剥離境界条件と考えられる一端固定・一端自由の境界条件でのライナ厚さに対する一次元4分の1波長共振原理にもとづいている。モータ・ケースは局面(球面または円筒面)であるので,局面探触子が開発された。この方法は,H-Iロケットのアポジ・モータと第3段モータに,まず製造工場にて,ついで射場にて適用され,好結果を収めた。この方法は,1987年8月のH-Iロケット初号機の打ち上げ以来,その成功に貢献しており,さらに,H-IIロケットの固体ロケット・ブースタにも近い将来適用されよう。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | A swept frequency type ultrasonic inspection method is used for inspecting not only case-liner separations, but also liner-propelant separations of solid motors, with its successful application to the H-I upper-stage motors also being discussed. Over the past quarter of a century, Linear-propellant separations have never been practically inspected using conventional ultrasonic inspection methods. This new method has been in development at the National Aerospace Laboratory(NAL) since 1968, and is based on using the one-dimensional quarter-wavelength resonance principle to determine the liner thickness under one free and the other fixed end-face boundary condition, being considered to be the liner′s line-propellant separation boundary condition. Since the motor cases have curved (spherical/cylindrical) surfaces, several curved contact surface probes were developed. This method was subsequently applied to test successfully both the apogee and third stage motor of the H-I rocket during manufacturing and also at the launching site. This inspection has contributed to successful launchings of the H-I rocket since the first launching in August 1987, and will be applied to the Solid Rocket Booster (SRB) of the H-II rocket in the near future. | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0389-4010 | |||||
資料番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 資料番号: NALTR1107000 | |||||
レポート番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | レポート番号: NAL TR-1107 |